zondag, oktober 26, 2008

DE MENS: EEN BAGGERPUT

Is de mens door de toenemende welvaart de afgelopen 30, 40 jaar minder krtisch geworden ten aanzien van zijn voedsel? Ongetwijfeld. Als je ziet wat er in snackbars wordt verkocht dan draait je maag in je lijf om. Groene, gele, rode en bruine "eetwaar" waar dan naar believen nog een kwak gele, rode of bruine smurrie overheen kan.

Dit heeft toch meer weg van een hondendrol maar wordt als heerlijke smikkelhap verkocht.


En over gebrek aan belangstelling niet te klagen. Overal zie je reeds in de vroege ochtenduren smakkende, kauwende opgeblazen mensen van deze troep eten. Rookworst van de Hema (bij Unox gemaakt) smaakte volgens een keuringscommissie zuur, was klef en "boerde" op.

Maar het grootste schandaal voor de "gezonde" eter is ons dagelijks brood. Waar je vroeger nog heerlijk stevig, krokant brood bij de bakker kon kopen, moet je het nu doen met iets dat meer op watten lijkt dan op een stevige boterham. Met dit onontbeerlijke voedsel wordt bovendien ook nog behoorlijk geknoeid. Conserveringsmiddelen gaan er in en BROODVERBETERAAR! Een in de biotechniek ontwikkelde stof om het brood nog een beetje smaak te geven. Als u denkt een mooi donkerbruin boerenvolkorenbrood te kopen dan bent u voor de gek gehouden. Volkorenmeel is op zich niet donker van kleur, voor de mooie bruine kleur worden er weer extra stoffen aan toegevoegd. Schrijver dezes spreekt uit ervaring, hij bakt al vele jaren zelf zijn brood omdat hij het slappe bakkersprodukt niet meer door zijn strot kon krijgen. De conclusie moet dus luiden dat de meeste mensen niet kritisch (meer) zijn maar als vraatzuchtige Tasmaanse duivels alles eten wat op hun weg komt. Denkt u er maar eens over na als u tijdens een borrel op kantoor of bij uw buren op vlammetjes

of kroketjes wordt getrakteerd, produkten waarbij vlees in het geheel geen rol meer speelt, wel het afval dat voor directe verkoop niet meer geschikt is.

4 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Hallo, mijn naam is Youpie van Veelvraadt. Mijn ouders hebben een snekbar en nemen altijd 's avonds eten voor mij en m'n zus mee. Ik ben al 11 jaar en mijn Yolanthe is negen. Zij gaat wel dik worden maar als je ook ziet zoveel kerriedrollen met wittebollen ze ook eet. Vroeger nam ik die ook altijd. Maar de meester op school vond dat ik zo'n rare paarse kak achterliet bij hem thuis in de badkamer. Zijn mond ging er ook van stinken als ik huiswerkkursus had. Van me moeder mag ik al lang niet meer bij die meester thuiskomen. Volgens me vader is het een kontenridder. Nou weet ik niet meer waarom ik dit allemaal aan u zent ? o ja. Jolante speelt altijd met de fricantellen. Die vin ik nou ontiegelik stinken, maar ze zijn wel lekker als je de neus gesloten hebt. Laats hadden mijn ouders echt eten meegenomen uit een resturant. Gadverdamme, wat was dat smerig. Aardappels en groenvoer voor de knijnen...nee geef mij maar een lekkere bal en een witbroodje met een nassiekroket. Nou meneer ik moet weer aan het huiswerk. Als ik groot ben ga ik bij de smaakpolisie wewrken. Dat is pas te gek vet vreet cool. Hauwdoe !

6:16 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Beste anonieme inzender. Het moge duidelijk zijn dat u in uw ontwikkeling ernstig gestoord bent, zo niet achtergebleven, door het eten van junkfood. In dit voedsel zit nl. NIETS waar uw lichaam qua ontwikkeling iets aan heeft. Je wordt er alleen maar dik van. Misschien is het nog niet te laat om te proberen uw eetgewoontes, samen met uw taalgebruik, om te schakelen. Veel succes.

7:34 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Youpie Veelvraadt ik kan u een goede bakker aanraden: le Fournil, in de G. v. Amstelstraat. Uitstekend brood!!!

3:15 p.m.  
Anonymous John said...

Dan heb je zeker nooit het plaatje van de kipburger gezien bij de mac donalds.......pfff hoe krijg je zoiets weg.....!ik kan wel een foto laten zien maar ik weet ff niet hoe...jammer...!

6:39 p.m.  

Een reactie posten

<< Home